معرفی اندیشکده
«اندیشکده سیاست گذاری امنیت غذایی» که از دپارتمانهای «پدافند غذایی»، «آینده پژوهی غذایی»، «دپیلماسی غذایی»، «همبست آب، انرژی و غذا»، «مدرنیزاسیون و صنعت کشاورزی و غذا»، «سیستمها و رژیمهای حکمرانی»، «سلامت»، «اقتصاد، تجارت و بازرگانی» و «حقوق و عدالت غذایی» تشکیل شده است با استفاده از ظرفیتهای جامعه اندیشگاهی کشور به دنبال اثر گذاری در سیاستهای جاری کشور در حوزه امنیت غذایی است.
امنیت غذایی به عنوان رکنی از ارکان امنیت ملی در هر کشور و یکی از نمادهای حاکمیت خوب شناخته می شود. کشورهایی که در تامین امنیت پایدار غذایی و نیازهای تغذیه ای مردم خود به خوبی عمل نکنند از محدوده اقتدار خارج شده و بعضا به دلیلی نارضایتی عمومی شرایط را برای دخالت کشورهای سلطه طلب فراهم می نمایند. امنیت غذایی امری است چند بعدی، چند وجهی، فرادستگاهی و نیازمند تفکری سیستمی. تفکری که به نظر میرسد در کشور برای درک آن همچنان باید تلاشهای زیادی صورت داد. شاهد این ادعا آن که بعضا با وجود وفور کالا در کشور به دلیل فقدان چنین دیدگاهی و عواملی چون تضادهای بین بخشی، تعارض منافع، مدیریت جزیره ای، واسطهگری منجر به فساد و جریانهای ضد تولید، افراد منفعتطلب داخلی، ضعف در قوانین و اجرای آن، ایجاد جو روانی و تقاضای کاذب از سمت مصرف کنندگان، موجب بروز نارضایتی هم در طرف عرضه و هم در طرفه تقاضای بازار شده است و در نتیجه امنیت غذایی ایرانیان با چالش مواجه گردیده است.
با توجه به اینکه امروز تهدیدات علیه کشور در بسترهای مختلفی با زمینه کشاورزی و غذا علیه منافع ایران شکل گرفته و روزبهروز گستردهتر نیز میشود و نظر به اینکه از جملهی اهداف دشمن در جنگهای هیبریدی جدید، کاهش امنیت غذایی، بهداشت و سلامت جامعه و در نتیجه ایجاد خسارات اقتصادی و از بین بردن ثبات و پایداری در کشورهای هدف میباشد، در این شرایط برنامهریزی، سناریونویسی و آمادگی برای حرکت به سمت تامین امنیت غذایی، متضمن امنیت ملی کشور است.
«اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» با نگاهی مبتنی بر تفکر سیستمی و کل نگر تشکیل و تلاش دارد امنیت غذایی را در چهار بعد فراهمی غذا، دسترسی به غذا، استفاده و بهره وری غذا و بالاخره ثبات و پایداری آن تبیین و با نگاهی آینده پژوهانه سیاستورزی دانشمحور را ترویج کند.
اهداف
- برنامهریزی و کمک به کاربست نتایج پژوهشهای انجام شده توسط نهادها و سازمانهای ذیربط در حکمرانی امنیت غذایی کشور؛
- تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و سیاستپژوهی و قرارگیری در چهارراه تلاقی قدرت و دانش به منظور اثرگذاری بر روند برنامهریزی و سیاستگذاری امنیت غذایی در بخشهای مختلف کشور؛
- افزایش آگاهیهای عمومی و تخصصی در خصوص امنیت غذایی؛
- نوآوری باز در جهت کمک به بهبود تصمیمسازی در کشور؛
- ایجاد فرصت مشارکت عمومی و جمعی در تصمیمگیریهای مرتبط با امنیت غذایی کشور؛
- مشارکت موثر در طرحهای کلان ملی و ارائه مشاوره در موضوعات مربوطه؛
- پر کردن شکاف میان تولید دانش و بهرهوری اجتماعی در موضوع امنیت غذایی و موضوعات مرتبط نظیر دیپلماسی و امنیت آبی؛
- جهتدهی نخبگان و مدیریت فضای نخبگانی کشور حول مسائل اساسی آینده کشور؛
- ایجاد محیطی برای تلفيق مطالعات علوم گوناگون مرتبط با کشاورزی، غذا و محیط زیست و ارائه دستاوردهای میان رشتهای و چندرشتهای؛
- زمینهسازی برای ایجاد تحولات لازم در عرصه های مدیریت، برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری گروههای آموزشی نظام آموزش عالی کشور با حوزه امنیت غذایی؛
- کمک به بهبود کیفیت خدمات آموزشی ، پژوهشی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری حوزه های مرتبط با امنیت غذایی در نظام آموزش عالی کشور؛
- ایجاد محیط و بستری برای ارائه اندیشه های نو در خصوص امنیت غذایی توسط اعضای هیات علمی، کارشناسان و خبرگان در تمامی سطوح.
بیانیه چشم انداز
اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی مرجع اثربخش و نقطه اتكای تصمیمگیری، سیاستگذاری و تحولآفرینی در امنیت غذایی کشور و مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی ایران است.
بیانیه ارزش ها
ما امنیت غذایی را یکی از ارکان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران میدانیم و باور داریم ایرانی قوی و پیشرفته در سایه اقتدار غذایی شکل خواهد گرد. حکمرانی امنیت غذایی کشور باید با نگاهی آیندهنگر ظرفیتهای سرزمینی کشور را مدیریت نماید تا ضمن رعایت عدالت بین نسلی و با استفاده از دانش روز دنیا و فنآوریهای نوین، در مسیر تامین امنیت غذایی جامعه ایرانی حرکت نماید.
ماموریت
- تشكیل اتاقهای فكر و جلسات هماندیشی به منظور پشتیبانی و تصمیمگیری مقامات مرتبط با حکمرانی امنیت غذایی کشور؛
- مطالعه و رصد مستمر تحولات امنیت غذایی و ارایه بستههای سیاستی مناسب
- کمک به انباشت دانش امنیت غذایی در راستای پایداری امنیت غذایی در کشور
- شبكهسازی تخصصی و هم افزایی علمی – سیاستی در امنیت غذایی، با جلب مشاركت مراكز و صاحبنظران دولتی، بخش خصوصی و جامعه علمی (داخلی و بینالمللی)
- ساختار سازی:
- هدایت جامعه علمی کشور به سمت تمرکز بر مسائل کلان کشور در امنیت غذایی؛
- کمک به شکلگیری کانونهای تفکر در حوزههای مرتبط با امنیت غذایی؛
- شبکهسازی میان هستههای فکری در محیط دانشگاهی کشور.
- تغییر در رویههای موجود در نظام تصمیمگیری نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی مرتبط با حکمرانی امنیت غذایی؛
- ایجاد مراکز مشاوره تخصصی در حوزه شناسایی، پرورش و معرفی نیروهای رشد یافته تخصصی به سازمانها و نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی؛
- برگزاری رویدادهای بین المللی و ارتباط با اندیشکدههای بینالمللی در حوزه امنیت غذایی در راستای توسعه شبکه بازیگران.
موضوعات و محورهای فعالیت اندیشکده در 5 سال آینده
- تامین پشتوانه فكری- علمی برای حکمرانی امنیت غذایی کشور
- ارتقاء بینشها و اصلاح نگرش سیاستگذاران، برنامهریزان و حکمرانان امنیت غذایی کشور
- مطالعات میانرشتهای در حوزههای مرتبط با امنیت غذایی، جمعآوری آمار و اطلاعات و نشر اطلاعات به منظور از میان برداشتن خلاء اطلاعاتی در حوزه کشاورزی و غذا
- رصد و پایش حوزه امنیت غذایی در جهان و ایران
- پشتیبانی، تسهیلگری و تصمیمسازی برای تحقق مأموریتها و اهداف بخش کشاورزی و غذای کشور منطبق با سند ملی امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران
- پیش بینی و آینده پژوهی وضعیت غذا در جهان با توجه به سناریوهای مختلف جهانی، منطقهای و ملی
- مطالعات و بررسیهای راهبردی لازم جهت تجزیه و تحلیل مسائل امنیت غذایی کشور
- آسیب شناسی تهدیدات امنیت غذایی
- تدوین گزارشهایی از وضعیت دستگاه های اجرایی درگیر در حوزه امنیت غذایی جلوگیری از فعالیت های موازی کاری در حوزه امنیت غذایی (اعم از مجموعه های آموزشی و پژوهشی و دستگاه های اجرایی)
- تدوین گزارشهایی در خصوص تهدیدات فرامرزی امنیت غذایی کشور و رصد تحرکات دشمن در خصوص امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران
- پشتیبانی دانشی حوزه امنیت غذایی در برنامه های پنج ساله
- مشارکت فعال در تدوین و آسیبشناسی قوانین، مصوبات، لواح دولت و طرحهای مجلس مرتبط با اهداف و ماموریتهای اندیشکده
- آموزش تکنولوژی و نوآوری برای پیشنهاد الگوی یا سبک زندگی در خصوص غذا و امنیت غذایی
ساختار اندیشکده

مدیرعامل اندیشکده
وظایف و اختیارات مدیر عامل «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» به شرح ذیل است:
- اداره کلیه امور اندیشکده و نظارت بر حسن اجرای وظایف آن؛
- نظارت بر حسن اجرای مقررات اساسنامه و آئیننامههای اندیشکده و سایر قوانین مربوطه؛
- اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری اندیشکده با توجه به اختیارات آنها؛
- ایجاد هماهنگی بین دپارتمانهای اندیشکده؛
- انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی و مدیران دپارتمانهای اندیشکده؛
- امضاء کلیه نامهها ـ قراردادها و مکاتبات مؤسسه؛
- تهیه گزارش فعالیتها و عملکرد مالی سالانه اندیشکده؛
- تسلیم گزارش فعالیتهای اندیشکده به شورای سیاستگذاری اندیشکده؛
- اظهار نظر یا انجام اموری که طبق آئیننامهها ومقررات مؤسسه به عهده سرپرست مؤسسه محول شده است.
شورای سیاستگذاری
به منظور بررسی خط مشیکلی اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی و همفکری در زمینه طرحهای پژوهشی و ارزشیابی گزارشات و بستههای سیاستی اندیشکده، شورای سیاستگذاری با شرح وظایف زیر تشکیل میگردد:
- بررسی و اظهار نظر در مورد خط مشی و اصول کلی برنامههای پژوهشی اندیشکده با توجه به اهداف و وظایف؛
- ارزیابی فعالیتهای پژوهشی اندیشکده و بررسی تدابیر لازم جهت پیشرفت و حسن جریان امور مطالعاتی اندیشکده؛
- پیشنهاد تشکیل سمینارها و کنفرانس های عالی اندیشکده و دعوت از اندیشهورزان داخل یا خارج از کشور؛
- بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم در مورد چگونگی همکاری و ارتباط اندیشکده با اندیشکدههای بینالمللی؛
- بررسیهای لازم در جهت هماهنگی مطالعات اندیشکده با سایر طرحهای کلی کشور با در نظر گرفتن اولویتها؛
- اظهار نظر مشورتی پیرامون سایر اموری که از طرف مدیرعامل اندیشکده به شورا عرضه میشود.
مدیر مالی و اداری
مدیر مالی و اداری اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی که زیر نظر مدیرعامل به فعالیت خود مشغول خواهد بود وظایقی چون جمعآوری کمکهای مالی و مدیریت هزینههای جاری اندیشکده را بر عهده دارد. هم چنین، تضمین یک منبع مالی دائمی، توسعه و اجرای برنامههای جمعآوری کمکهای مالی کوتاه مدت و بلند مدت، ا یجاد استراتژیهایی برای جذب سرمایهگذاران جدید و مدیریت افرادی که به اندیشکدهها کمکهای مالی ارائه میدهند، به عهده مدیر مالی و اداری است.
مدیر جذب
مدیر جذب، مسئول جذب پژوهشگران ارشد و مدیریت استعدادهای مرتبط با دپارتمانهای تخصصی اندیشکده میباشد.
مدیران دپارتمان ها
مدیران دپارتمانها، بازوهای اجرایی اندیشکده محسوب میشوند که زیر نظر مدیر عامل اندیشکده به انجام فعالیتهای حوزهی تخصصی دپارتمان خود مشغول خواهند بود. این مدیران از میان محققان ارشد اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی که تجربیاتی را در زمینه اداره اندیشکدهها دارند، انتخاب خواهند شد.
اندیشه وزران اندیشکده
اندیشهورزان اندیشکده بخش مهمی از اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی محسوب میشوند که به دو صورت مقیم و غیرمقیم در اندیشکده مشغول به اندیشهورزی خواهند بود:
اندیشه ورزان مقیم
اندیشهورزان مقیم بخشی از کارکنان «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» هستند که به صورت تمام وقت و با یک قرارداد معین مشغول به کار خواهند شد.
اندیشه ورزان غیرمقیم
اندیشهورزان پاره وقت و حق الزحمهای «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» که مکان اصلی فعالیت آنها در محیط بیرون از اندیشکده است بخشی از کارکنان تمام وقت اندیشکده نیستند و فقط به صورت موقتی – قراردادی و با توجه به نیازهای اندیشکده به صورت مهمان یا کارآموز پژوهشی تحت نظارت مدیران دپارتمانها مشغول به فعالیت خواهند بود.
دپارتمان های اندیشکده
اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی از 9 دپارتمان تخصصی به شرح شکل (4) تشکیل میشود.
