به اندیشکده سیاست گذاری کشتبان خوش آمدید

دی 4, 1404 2:11 ب.ظ

درباره ما

فهرست مطالب

معرفی اندیشکده

«اندیشکده سیاست گذاری امنیت غذایی» که از دپارتمان­های «پدافند غذایی»، «آینده پژوهی غذایی»، «دپیلماسی غذایی»، «همبست آب، انرژی و غذا»، «مدرنیزاسیون و صنعت کشاورزی و غذا»، «سیستم­ها و رژیم­های حکمرانی»، «سلامت»، «اقتصاد، تجارت و بازرگانی» و «حقوق و عدالت غذایی» تشکیل شده است با استفاده از ظرفیت­های جامعه اندیشگاهی کشور به دنبال اثر گذاری در سیاست­های جاری کشور در حوزه امنیت غذایی است.

امنیت غذایی به عنوان رکنی از ارکان امنیت ملی در هر کشور و یکی از نمادهای حاکمیت خوب شناخته می شود. کشورهایی که در تامین امنیت پایدار غذایی و نیازهای تغذیه ای مردم خود به خوبی عمل نکنند از محدوده اقتدار خارج شده و بعضا به دلیلی نارضایتی عمومی شرایط را برای دخالت کشورهای سلطه طلب فراهم می نمایند. امنیت غذایی امری است چند بعدی، چند وجهی، فرادستگاهی و نیازمند تفکری سیستمی. تفکری که به نظر می­رسد در کشور برای درک آن همچنان باید تلاشهای زیادی صورت داد. شاهد این ادعا آن که بعضا با وجود وفور کالا در کشور به دلیل فقدان چنین دیدگاهی و عواملی چون تضادهای بین بخشی، تعارض منافع، مدیریت جزیره ای، واسطه­­گری منجر به فساد و جریان­های ضد تولید، افراد منفعت­طلب داخلی، ضعف در قوانین و اجرای آن، ایجاد جو روانی و تقاضای کاذب از سمت مصرف کنندگان، موجب بروز نارضایتی هم در طرف عرضه و هم در طرفه تقاضای بازار شده است و در نتیجه امنیت غذایی ایرانیان با چالش مواجه گردیده است.

با توجه به این­که امروز تهدیدات علیه کشور در بسترهای مختلفی با زمینه کشاورزی و غذا علیه منافع ایران شکل گرفته و روزبه­روز گسترده­تر نیز می­شود و نظر به این­که از جمله­ی اهداف دشمن در جنگ­های هیبریدی جدید، کاهش امنیت غذایی، بهداشت و سلامت جامعه و در نتیجه ایجاد خسارات اقتصادی و از بین بردن ثبات و پایداری در کشورهای هدف می­باشد، در این شرایط برنامه­ریزی، سناریونویسی و آمادگی برای حرکت به سمت تامین امنیت غذایی، متضمن امنیت ملی کشور است.

«اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» با نگاهی مبتنی بر تفکر سیستمی و کل نگر تشکیل و تلاش دارد امنیت غذایی را در چهار بعد فراهمی غذا، دسترسی به غذا، استفاده و بهره وری غذا و بالاخره ثبات و پایداری آن تبیین و با نگاهی آینده ­پژوهانه سیاست­ورزی دانش­محور را ترویج کند.

اهداف

  • برنامه‌ریزی و کمک به کاربست نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در حکمرانی امنیت غذایی کشور؛
  • تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و سیاست‌پژوهی و قرارگیری در چهارراه تلاقی قدرت و دانش به منظور اثرگذاری بر روند برنامه­ریزی و سیاست­گذاری امنیت غذایی در بخش­های مختلف کشور؛
  • افزایش آگاهی­های عمومی و تخصصی در خصوص امنیت غذایی؛
  • نوآوری باز در جهت کمک به بهبود تصمیم­سازی در کشور؛
  • ایجاد فرصت مشارکت عمومی و جمعی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با امنیت غذایی کشور؛
  • مشارکت موثر در طرح‌های کلان ملی و ارائه مشاوره در موضوعات مربوطه؛
  • پر کردن شکاف میان تولید دانش و بهره‌وری اجتماعی در موضوع امنیت غذایی و موضوعات مرتبط نظیر دیپلماسی و امنیت آبی؛
  • جهت‌دهی نخبگان و مدیریت فضای نخبگانی کشور حول مسائل اساسی آینده کشور؛
  • ایجاد محیطی برای تلفيق مطالعات علوم گوناگون مرتبط با کشاورزی، غذا و محیط زیست و ارائه دستاوردهای میان رشته‌ای و چندرشته‌ای؛
  • زمینه­سازی برای ایجاد تحولات لازم در عرصه‌ های مدیریت، برنامه‌ ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری گروههای آموزشی نظام آموزش عالی کشور با حوزه امنیت غذایی؛
  • کمک به بهبود کیفیت خدمات آموزشی ، پژوهشی ، مدیریتی و ارتقاء بهره ‌وری حوزه های مرتبط با امنیت غذایی در نظام آموزش عالی کشور؛
  • ایجاد محیط و بستری برای ارائه اندیشه‏ های نو در خصوص امنیت غذایی توسط اعضای هیات علمی، کارشناسان و خبرگان در تمامی سطوح.

بیانیه چشم انداز

اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی مرجع اثربخش و نقطه اتكای تصمیم‌گیری، سیاست­گذاری و تحول­آفرینی در امنیت غذایی کشور و مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی ایران است.

بیانیه ارزش ها

ما امنیت غذایی را یکی از ارکان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می­دانیم و باور داریم ایرانی قوی و پیشرفته در سایه اقتدار غذایی شکل خواهد گرد. حکمرانی امنیت غذایی کشور باید با نگاهی آینده­نگر ظرفیت­های سرزمینی کشور را مدیریت نماید تا ضمن رعایت عدالت بین نسلی و با استفاده از دانش روز دنیا و فن­آوری­های نوین، در مسیر تامین امنیت غذایی جامعه ایرانی حرکت نماید.

ماموریت

  • تشكیل اتاق‌های فكر و جلسات هم‌اندیشی به منظور پشتیبانی و تصمیم‌گیری مقامات مرتبط با حکمرانی امنیت غذایی کشور؛
  • مطالعه و رصد مستمر تحولات امنیت غذایی و ارایه بسته­های سیاستی مناسب
  • کمک به انباشت دانش امنیت غذایی در راستای پایداری امنیت غذایی در کشور
  • شبكه‌سازی تخصصی و هم افزایی علمی – سیاستی در امنیت غذایی، با جلب مشاركت مراكز و صاحب‌نظران دولتی، بخش خصوصی و جامعه علمی (داخلی و بین‌المللی)
  • ساختار سازی:
  • هدایت جامعه علمی کشور به سمت تمرکز بر مسائل کلان کشور در امنیت غذایی؛
  • کمک به شکل‌گیری کانون‌های تفکر در حوزه­های مرتبط با امنیت غذایی؛
  • شبکه‌سازی میان هسته‌های فکری در محیط دانشگاهی کشور.
  • تغییر در رویه‌های موجود در نظام تصمیم‌گیری نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی مرتبط با حکمرانی امنیت غذایی؛
  • ایجاد مراکز مشاوره تخصصی در حوزه شناسایی، پرورش و معرفی نیروهای رشد یافته تخصصی به سازمانها و نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی؛
  • برگزاری رویدادهای بین المللی و ارتباط با اندیشکده­های بین­المللی در حوزه امنیت غذایی در راستای توسعه شبکه بازیگران.

موضوعات و محورهای فعالیت اندیشکده در 5 سال آینده

  • تامین پشتوانه فكری- علمی برای حکمرانی امنیت غذایی کشور
  • ارتقاء بینش­ها و اصلاح نگرش سیاستگذاران، برنامه­ریزان و حکمرانان امنیت غذایی کشور
  • مطالعات میان­رشته­ای در حوزه­های مرتبط با امنیت غذایی، جمع‌آوری آمار و اطلاعات و نشر اطلاعات به منظور از میان برداشتن خلاء اطلاعاتی در حوزه کشاورزی و غذا
  • رصد و پایش حوزه امنیت غذایی در جهان و ایران
  • پشتیبانی، تسهیل‌گری و تصمیم‌­­سازی برای تحقق مأموریت‌ها و اهداف بخش کشاورزی و غذای کشور منطبق با سند ملی امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران
  • پیش بینی و آینده پژوهی وضعیت غذا در جهان با توجه به سناریوهای مختلف جهانی، منطقه­ای و ملی
  • مطالعات و بررسی­های راهبردی لازم جهت تجزیه و تحلیل مسائل امنیت غذایی کشور
  • آسیب شناسی تهدیدات امنیت غذایی
  • تدوین گزارش­هایی از وضعیت دستگاه های اجرایی درگیر در حوزه امنیت غذایی جلوگیری از فعالیت های موازی کاری در حوزه امنیت غذایی (اعم از مجموعه های آموزشی و پژوهشی و دستگاه های اجرایی)
  • تدوین گزارش­هایی در خصوص تهدیدات فرامرزی امنیت غذایی کشور و رصد تحرکات دشمن در خصوص امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران
  • پشتیبانی دانشی حوزه امنیت غذایی در برنامه های پنج ساله
  • مشارکت فعال در تدوین و آسیب­شناسی قوانین، مصوبات، لواح دولت و طرحهای مجلس مرتبط با اهداف و ماموریت­های اندیشکده
  • آموزش تکنولوژی و نوآوری برای پیشنهاد الگوی یا سبک زندگی در خصوص غذا و امنیت غذایی

ساختار اندیشکده

ساختار اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی

مدیرعامل اندیشکده

وظایف و اختیارات مدیر عامل «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» به شرح ذیل است:

  • اداره کلیه امور اندیشکده و نظارت بر حسن اجرای وظایف آن؛
  • نظارت بر حسن اجرای مقررات اساسنامه و آئین‌نامه‌های اندیشکده و سایر قوانین مربوطه؛
  • اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری اندیشکده با توجه به اختیارات آنها؛
  • ایجاد هماهنگی بین دپارتمان­های اندیشکده؛
  • انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی و مدیران دپارتمان­های اندیشکده؛
  • امضاء کلیه نامه‌ها ـ قراردادها و مکاتبات مؤسسه؛
  • تهیه گزارش فعالیت‌ها و عملکرد مالی سالانه اندیشکده؛
  • تسلیم گزارش فعالیت‌های اندیشکده به شورای سیاستگذاری اندیشکده؛
  • اظهار نظر یا انجام اموری که طبق آئین‌نامه‌ها ومقررات مؤسسه به عهده سرپرست مؤسسه محول شده است.

شورای سیاست­گذاری

به منظور بررسی خط مشی­کلی اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی و همفکری در زمینه طرح‌های پژوهشی و ارزشیابی گزارشات و بسته­های سیاستی اندیشکده، شورای سیاستگذاری با شرح وظایف زیر تشکیل می‌گردد:

  • بررسی و اظهار نظر در مورد خط مشی و اصول کلی برنامه­های پژوهشی اندیشکده با توجه به اهداف و وظایف؛
  • ارزیابی فعالیت­های پژوهشی اندیشکده و بررسی تدابیر لازم جهت پیشرفت و حسن جریان امور مطالعاتی اندیشکده؛
  • پیشنهاد تشکیل سمینارها و کنفرانس های عالی اندیشکده و دعوت از اندیشه­ورزان داخل یا خارج از کشور؛
  • بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم در مورد چگونگی همکاری و ارتباط اندیشکده با اندیشکده­های بین­المللی؛
  • بررسی­های لازم در جهت هماهنگی مطالعات اندیشکده با سایر طرح­های کلی کشور با در نظر گرفتن اولویت­ها؛
  • اظهار نظر مشورتی پیرامون سایر اموری که از طرف مدیرعامل اندیشکده به شورا عرضه می‌شود.

مدیر مالی و اداری

مدیر مالی و اداری اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی که زیر نظر مدیرعامل به فعالیت خود مشغول خواهد بود وظایقی چون جمع‌آوری کمک‌های مالی و مدیریت هزینه‌های جاری اندیشکده را بر عهده دارد. هم چنین، تضمین یک منبع مالی دائمی، توسعه و اجرای برنامه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی کوتاه مدت و بلند مدت، ا یجاد استراتژی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید و مدیریت افرادی که به اندیشکده‌ها کمک‌های مالی ارائه می‌دهند، به عهده مدیر مالی و اداری است.

مدیر جذب

مدیر جذب، مسئول جذب پژوهشگران ارشد و مدیریت استعدادهای مرتبط با دپارتمان­های تخصصی اندیشکده می­باشد.

مدیران دپارتمان­ ها

مدیران دپارتمان­ها، بازوهای اجرایی اندیشکده‌ محسوب می‌شوند که زیر نظر مدیر عامل اندیشکده به انجام فعالیت‌های حوزه­ی تخصصی دپارتمان خود مشغول خواهند بود. این مدیران از میان محققان ارشد اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی که تجربیاتی را در زمینه اداره اندیشکده‌ها دارند، انتخاب خواهند شد.

اندیشه­ وزران اندیشکده

اندیشه­ورزان اندیشکده بخش مهمی از اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی محسوب می‌شوند که به دو صورت مقیم و غیرمقیم در اندیشکده مشغول به اندیشه­ورزی خواهند بود:

اندیشه ­ورزان مقیم

اندیشه­ورزان مقیم بخشی از کارکنان «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» هستند که به صورت تمام وقت و با یک قرارداد معین مشغول به کار خواهند شد.

اندیشه ­ورزان غیرمقیم

اندیشه­ورزان­ پاره وقت و حق الزحمه­ای «اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی» که مکان اصلی فعالیت آنها در محیط بیرون از اندیشکده است بخشی از کارکنان تمام وقت اندیشکده نیستند و فقط به صورت موقتی – قراردادی و با توجه به نیازهای اندیشکده به صورت مهمان یا کارآموز پژوهشی تحت نظارت مدیران دپارتمان­ها مشغول به فعالیت خواهند بود.

دپارتمان ­های اندیشکده

اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی از 9 دپارتمان تخصصی به شرح شکل (4) تشکیل می­شود.

دپارتمان های اندیشکده حکمرانی امنیت غذایی
پیمایش به بالا